dinsdag 10 januari 2012

SCHEPEN IN FRANKRIJK: INHOUD +ALGEMEEN + deel 1+ 2 ALGEMEEN + 2x peniche als hotelboot

  • <META NAME="keywords"CONTENT= "varen,schepen,peniches,hotelboot,wildevaart,lijnvaart,vrachtvaart,groterivieren,kanalen,fransewateren,kempenaar, dortmunder, autoschip,ro-roschip,kruiplijncoasters,tankschip,containerschip,tjalken, tjalk,platbodems,duwbakcombinaties,frankrijk">
  •                               VAREN IN FRANKRIJK  INHOUD  
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  •                 SCHEPEN OP DE FRANSE WATEREN  
  • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • ALGEMEEN Hotel en Vrachtschepen op de Franse wateren 

  • PENICHES ALS HOTELBOOT   in de wilde vaart 

  • PENICHES als HOTELBOOT  in de lijnvaart 

  • PENICHES in diverse gedaantes

  • PENICHES als VRACHTSCHIP op de kanalen 

  • HOTELSCHEPEN op de grote rivieren

  • VRACHTVAART op de grote rivieren 

  • TJALKEN en BOLTJALKEN uit NL op de Franse kanalen en rivieren.

  • ANDERE VAARTUIGEN op de Franse kanalen en rivieren 

  • Nog  weer Andere vaartuigen op de Franse     
  •       wateren 
                                          NAUWE BEDOENING twee peniches passeren 



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXX      
       SCHEPEN      OP       DE       FRANSE       WATEREN    
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXX      
DEEL  1        ALGEMEEN 
                    Zijn  DE SCHEPEN in Frankrijk nog  belangrijk ? 
ALGEMEEN: In de tiental jaren dat wij nu op de Franse wateren varen zijn wij veel Peniches, kleine vrachtschepen en hotelboten, tegengekomen met de bekende "frechinet" afmetingen. 
De kanalen in Frankrijk behoren tot de z.g. Klasse 1 categorie, d.w.z. dat de schepen maximaal 38,5 lang mogen zijn , 5 m breed en een maximale  diepgang mogen hebben van 2,20 m. De tonnage bedraagt ca 350 ton .
Of te wel de inhoud van ongeveer 14 vrachtwagens of ca 10 spoorwagons. 
Dit type schepen worden in Nederland een "spits" genoemd en in Frankrijk "Peniche". 
De Franse kanalen zijn echter niet meer dan !.80 m diep en meestal nog minder, zoals bijvoorbeeld het Canal du Midi, welke zelfs maar 1,60 diep is . Dit komt door de jarenlange slecht onderhoud. Men ziet er zelden of geen baggerschepen. 
Vooral dit soort vrachtschepen zijn zeer in aantallen verminderd.Men komt ze nog veel tegen in de buurt van Parijs , waar nog vrij veel transport  plaats vindt tussen de fabrieken en de graansilo"s naar de afnemers in Parijs en omgeving.
Peniche met boomstammen passeert Blagny.
Op andere kanalen vindt men nog wat beperkte vaart op de kanalen  waarvan de laad- en losplekken op een niet al te grote afstand van de grote rivieren liggen . Veel graan in de nazomer. verder nog wat ertsen  en andere staalprodukten vanaf de Rijnhavens het binnenland in.  Verder ook nog wat kunstmest. 
Op het Canal de Bourgogne , Het Canal  du Centre /Can de Loire  ziet men nog wel eens peniches met boomstammen voor de papierindustrie. 
Hotelschepen, meestal omgebouwde vrachtpeniches, ziet men varen op het Canal de Bourgogne, Can du Centre/Can de Loire en op het Canal du Midi. 
Men zal ze ook verder wel vinden rondom Parijs , maar dan meestal als Party schip. 
In St.Jean de Losne, gelegen op de kruising van de Saone, Canal de Bourgogne, Can du Centre en Canal Rhone au Rhin -Sud ( Canal de Doubs) vindt veel om- en verbouw plaats. 
De Saone bij St.Jean de Losne
Dit plaatsje is van oudsher een belangrijke binnenvaarthaven aan de Saone geweest en heeft dan ook een grote binnenvaart haven voor schepen welke vroeger werden opgelegd en/of schuilden voor de sterke stroom en/of ijsgang  in de winter . Verder heeft men er een droogdok waar drie peniches tegelijkertijd in kunnen. Nu liggen er twee marina's 
Door de economische situatie van de laatste tijd is er in de "passagiersvaart" flink de klad gekomen. Wij zijn benieuwd wanneer dit weer aan gaat trekken. 
Echter door de drastische bezuinigingen van de Franse Staat op de onderhoud van de kanalen wordt het voor zowel de vrachtpeniches als de hotelboten steeds moeilijker om te blijven varen. 
Sluizen laten het steeds vaker afweten en de diepte van de kanalen worden al jaren niet meer op het goede peil gehouden. Drempels van 1.20 m of minder onder de sluis komt regelmatig voor. 
In de zomer van 2011 was het Canal de Vosges voor bijna twee maanden afgesloten in july en augustus. Dit vanwege het herstellen van een sluismuur welke was ingestort en de te lage waterstand in het hoogste kanaalpand  door zware lekkages. O.a. bij het aquaduct op het toevoerkanaal bij Epinal .
Drooglegging bij Charmes zomer 2011
Voor vrachtschepen geldt bovendien het probleem dat zij al jaren niet meer kunnen concurreren tegen de Spoorwegen en op korte afstand met het wegtransport. 
Best jammer,want het is altijd weer een imponerend gezicht om deze schepen te zien varen op de kanalen met de vele vernauwingen , lage bruggen en tunnels. 
Op de grote rivieren de Rhone en de saone van Fos sur Mer aan de Middellandse Zee tot St jean de Losne op de saone , welke behoren tot de klasse Vb kunnen schepen varen van 3200 tot zelfs 600o ton. 
De diepgang op de grote rivieren in het zuiden bedraagt ca 3,50 m. Tussen Chalons sur saone en St.Jean de Losne loopt dit terug naar slechts 2,50 m. 
met weinig water aan het einde van de zomer moet men zelfs rekening houden met slechts een diepte van 1,80 m.  In het voorjaar , als de sneeuw in de bergen gaat smelten worden hier en daar  stuwen open gezet en vaart men zelfs over de stuwen heen. Dat zelfde gebeurt soms ook in het Noorden.  de stroom kan dan ook wel toenemen tot wel ca 10 km per uur.
Can de Doubs: tunnelvaart                           
DE TYPE SCHEPEN :
 De schepen welke men hier kan tegenkomen zijn :
Uiteraard de bovengenoemde spits /peniche
Andere schepen welke hier te zien zijn , behoren  tot de klasse “Campinois” of te wel de “Kempenaar” . L 50 m, Br. 6.60 ,D 2.20 en een tonnage van 550 ton. Deze zijn ook veel te zien rondom Parijs.
Verder ziet men hier een nog wat groter schip, de z.g. Dortmunder: L 67 m, B 8,20, D 2.50 Tonnage 900 ton of te wel 36 vrachtwagens. Varen veel graan en kunstmest.
Nog weer heel wat groter zijn de schepen met een tonnage van ca 3000 ton. Deze zijn 110 m lang en 11.40 breed. Dit heeft te maken , dat de sluizen op de Rhône en de Saône , welke 12 m breed zijn en ca 180 m lang, Behalve echter de laatste sluis op de Rhône bij Port Louis , deze is maar 120 m lang omdat men de constructie van een klapbrug over de sluis heeft gebouwd. Hier kunnen de schepen binnendoor naar Marseille.
Deze afmetingen hebben ook de Hotelschepen, hier ook wel “Cruise” schepen genoemd op de grote rivieren. Deze hotelschepen varen ca 100 passagiers. Opvallend veel Amerikanen en Duitsers. Zij zijn gelijk aan die welke men op de Rijn ziet varen.
Andere soorten schepen op deze grote rivieren , welke ook te vinden zijn tussen Parijs en “het Kanaal “zijn :
Het “Autoschip” voor vervoer van voertuigen , deze heeftde volgende afmetingen : L 110 m B 11.30 en D 2.50 en heeft een capaciteit van 600 voertuigen 
Het “Ro.Ro schip”. waarbij vrachtwagens en losse trailers en soms ook Campers vanaf een kade op en af het schip worden gereden . Vergelijkbaar met de ferries in het kanaal van Dover en op de Noord- en Oostzee. Afmetingen: L 110 m B 11.30 en D 2,50 .
Het “Tankschip “voor het vervoer van allerlei soorten vloeibare ladingen , meestal aardolieproducten en vloeibaar gas. Deze schepen hebben de afmetingen : L 110 m, B 11.4 D 3,50 m. en een volume van ca 120 tankwagens.

    NL  TJALK HENDRIKA CELINA 
Het “Containerschip” , steeds meer in opkomst tussen grote steden zoals Lyon, Chalons sur saone en in het Noorden bij Parijs op de Seine . Afmetingen : L 110 m B .11.40 D 3.00 Zij hebben een capaciteit van ongeveer 200 teu .( een teu = container met een lengte van 20 “voet” en een “voet” is weer ongeveer 30.5 cm. Kunt U het nog volgen ? .
Peniche wringt zich door Chagny.
            PENICHE Duwbakcombinaties “met een lengte tot 180 m , meestal 2 bakken , maar ook wel 4 kleinere. Ook zij hebben de maximale breedte van ca 11.40m en een diepgang in geladen toestand van 2,50 tot 3,50 m.
       HOTELBOOT CHRISTINA 
Opvallend zijn op de Rhône de Nederlandse          ” Kruiplijn coasters , meestal onder een goedkope vlag, welke hun stuurhuis op een schaarlift hebben staan . Deze laten ze zakken om onder de viaducten te kunen varen , maar dan nauwelijks uitzicht hebben . Zij varen dan op de zijspiegels onder deze bruggen/viaducten door.
Deze schepen varen in dit gebied tussen Middellandse zeehavens en de grote steden langs de rivieren in het Zuiden.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
   Schepen op Franse wateren
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 2  
.Peniches als Hotelboot in de wilde vaart 
Onder “wilde” passagiersvaart verstaan wij kleine zelfstandige ondernemers welke via kleine reisbureaus, met name in UK en Duitsland en internet , passagiers proberen te paaien voor een reis op de kanalen en/of rivieren. Meestal laat men de passagiers de keus. Dit systeem is te vergelijken met het z.g. “Bed en breakfast “systeem in huizen op het platteland. Hard werken en weinig inkomsten. Meestal is het puur een hobby. 
De Catherina in Pont dÓuche    
Het lateral Canal de la Garonne van Toulouse naar de Garonne ( Bordeaux) is helemaal recht en ca 100 jaar later gebouwd dan le Canal du Midi . Hoewel er diverse leuke plaatsen langs dit kanaal liggen , zoals Toulouse, Castelsarrasin , Moissac, Montech en Buzet vindt men hier weinig hotelvaart. Een enkele “wilde” vaarder komt men er wel tegen ,ondanks de wat bredere en hogere bruggen en een diepte van ca 1,70 m. Kwa omgeving is de schoonheid van het landschap minder dan in de Midi, maar wel weidser en meer open.
De Lorraine, gebouwd ca. 2005
Ook op het Canal du midi” vindt men wel een aantal hotelboten, met name in de “wilde vaart”. Het is daar erg mooi om te varen. Leuke stadjes, mooie omgeving en ( bijna) altijd mooi weer. Echter de geweldige drukte van de duizenden huurboten gooit veel roet in de planning van de hotelschepen. Daarom ziet men er niet veel. ..
Niagara ,wilde hotelvaart
De tunnel van Pouilly in het Canal de Bourgogne mijdt men echter zoveel mogelijk. Dit vanwege de geringe hoogte van ca. 2.50 in de zijden op 6 meter breedte. Zonder schade varen valt niet mee in deze 3333 meter lange tunnel. 
Verder naar het Noorden op de petit Saone en Canal de Vosges, ziet men er in de hoogzomer één a twee in de week. 
In het najaar ziet men er een aantal terugvaren naar o.a.Nederland.


De Virunga  wilde hotelvaart.
                                        


                



            
Veel van deze wilde hotelboten dienen in de winter als huis voor de opvarenden, meestal een echtpaar. 


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        Schepen   op    Franse       wateren                 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
PENICHES  ALS HOTELBOOT IN DE LIJNVAART 
 DEEL 3
Onder “Lijnvaart” verstaan we hotelboten , welke de hele zomer op een vast traject 
heen en weer varen.
 Meestal behoren er meerdere schepen tot één maatschappij of reisorganisatie . 
 Deze schepen zijn over het algemeen erg luxe en hebben behalve een schipper met 
een dekmaat , een kok, een koksmaat/bediende en een algemene bediende aan boord. Bovendien hebben zij debeschikking over een luxe busje met chauffeur om de 
passagiers naar Musea en Caves te rijden.
 En van het station of vliegveld te halen/ brengen. Er zijn al schepen uitgerust 
met een zwembad enze hebben allemaal een airco aan boord. De kombuis is meestal groot en
 zeer luxe. s. Avonds wordt de salon soms ingericht als een disco. 
De Fleur de Lys  in Blagny.

praktisch elk bruggetje op het kanaal uit de jaren 1750-1800 stamt en de de
 breedte 5.10 m bedraagt en de hoogteniet meerdan 3.30-350.m is het varen 
voor deze schepen niet gemakkelijk. Men ziet er daarom niet veell meer varen in dit
 gebied.
De vaart op het Canal du Midi wordt bovendien erg belemmert door de 
tweeduizend  huurboten welke in dit gebied rondvaren en soms lange wachtrijen 
veroorzaken voor de meertrappensluizen.
Het was in 2008 zo druk dat de wachttijd bij de trap van Beziers ruim 1 ½ dag 
bedroeg en er soms enige tientallen huurboten voor de sluizen lagen te wachten. 
Soms wel twee dik. Dan wordt het bijnaonmogelijk voor deze peniches om 
te passeren. Bovendien werd op deze huurboten niet altijdbegrepen dat 
men ruimte en voorrang moet geven aan de commercie.
Irritatie allom . Scheldpartijen waren geen uitzondering.
Voor ons was dit de voornaamste reden om uit dit gebied te vertrekken , ondanks het 
vele mooie weer.  
Dus geladen peniches zie je er al helemaal niet meer in dit gebied. De meeste 
omgebouwdepeniches tot hotelboten steken ongeveer 1.20- 1,30 en daarom zie je 
deze nog wel. Geladen peniches steken meestal ca 1.80 of meer. 
De diepte in dit kanaal is echter maar 1.50-1.60 m. Dus deze vaart is
 door de drukte en de diepte van dit kanaal bijna onmogelijk geworden.

In het vroege voorjaar en het zeer late najaar ziet men nog wel eens een half
 beladen peniche bij gebrek aan andere lading. 
Het is dan helemaal sappelen geblazen voor je broodje. 
L'Impressioniste                                                 
Hotelboot
 “ L'ímpressionniste” ,
 behorende tot dezelfde
 groep als de“Properity” 
komt eveneens de haven
 van Pont d Ouche binnen.
Deze haven is belangrijk op 
dit traject tussen Dijon en de 
 grote 
Tunnel van Pouilly. Het 
 haventje ligthalverwege. 
Dus de ene week ziet men
 de boten zuidwaarts varen 
en de ander week noordwaarts.
 Men doet er namelijk een 
week over om dit traject in één richting te varen.

Op het kanaal van Bourgondie
 varen een zevental hotelboten tussen Dijon en
 de grote tunnel van Pouilley Maximaal 6 a 8 passagiers. 3 a 4 sterren met een
 crew van ca 5 personen.
De tunnel van Pouilly is op 5 meter breedte maar ca 2.70 hoog .
 Op de totale breedte van 6 meter nog een halve meter minder.
 Dit levert te veel problemen op voor deze hotelboten. 
 De schade zou tegroot zijn aan de bovenkant . 
Nenuphar                                                     
De luxe op deze schepen gaar steeds verder om maar klanten te trekken.
 Dit hotelschip is zelfs al voorzien van een zembad van 6 bij 3 meter. 
Ook de reisbusjes welke worden gebruikt om de klanten van het vliegveld of station
 te halen , als mede voor transport naar musea en cave worden als
 maar luxer . Vliegtuigstoelen, barretje  en airco. 
De 'Properity"
                                               
Hotel boot “Properity”, behorende tot een grotere maatschappij met 
meerder boten in Frankrijk 
Vaart ophet kanaal van
 Bourgondie
 tussen Dijon en de 
tunnel van Pouilly
Het zwaait hier rond in Pont
 d' Ouche. 
Vaart met maximaal 8 
passagiers. 
En een bemanning van 5
 koppen.
Er worden niet alleen oude
 peniches omgebouwd. Er 
vindt 
ook nieuwbouw plaats .
De uitrusting aan dek 
is meestal 
allemaal roestvrij staal. 
De loopplank wordt 
hydraulisch uitgeschoven. Uiteraard uitgerust met full airco en zeer grote bars.
De hotelschepen hebben zowel in de breedte als in de lengte hun beperkingen 
van Frechinet. In de hoogte past men allerlei kunstgrepen toe om zoveel 
mogelijk ruimte te creëren. De bruggen zijn ca 3,50 hoog. Tijdens het varen wordt
 het stuurhuis zoveel mogelijk afgebroken en desnoods het stuurwiel, welke 
soms boven het dekhuis uitsteekt , er even afgehaald en vervangen door een 
klein stuurwieltje.
Handige dekmaten zie op het laatste moment op de brug springen , erover heen 
rennen en aan de andere kant weer op op het schip springen. Want deze 
schepen kennen geen gangboorden.
"la"Reine Pedoque
                                          l
Op de Doubs , Het “Canal du Rhone au Rhin” tussen de Rijn en de Saône langs Becanson en Dole vindt men ook nog wat peniche vaart. Echter een nauwe bedoening en veel problemen bij de sluizen welke met zeer korte trechters, soms maar 10 meter, in de barrages zijn gebouwd. Vooral met veel water in het voor- en najaar staan er pittige stromen. 




STARTPAGINA van Varen in Frankrijk 




voor andere hoofdstukken:ZIE:RECHTERKOLOM>>


sjaak Anders febr 2012



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten