- <META NAME="keywords"CONTENT= "varen,schepen,peniches,hotelboot,wildevaart,lijnvaart,vrachtvaart,groterivieren,kanalen,fransewateren,kempenaar, dortmunder, autoschip,ro-roschip,kruiplijncoasters,tankschip,containerschip,tjalken, tjalk,platbodems,duwbakcombinaties,frankrijk">
- VAREN IN FRANKRIJK INHOUD
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
SCHEPEN OP DE FRANSE WATEREN
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
- ALGEMEEN Hotel en Vrachtschepen op de Franse wateren
- PENICHES ALS HOTELBOOT in de wilde vaart
- PENICHES als HOTELBOOT in de lijnvaart
- PENICHES in diverse gedaantes
- PENICHES als VRACHTSCHIP op de kanalen
- HOTELSCHEPEN op de grote rivieren
- VRACHTVAART op de grote rivieren
- TJALKEN en BOLTJALKEN uit NL op de Franse kanalen en rivieren.
- ANDERE VAARTUIGEN op de Franse kanalen en rivieren
- Nog weer Andere vaartuigen op de Franse
- wateren
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXX
SCHEPEN OP DE FRANSE WATEREN
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXX
DEEL 1 ALGEMEEN
DEEL 1 ALGEMEEN
Zijn DE SCHEPEN in Frankrijk nog belangrijk ?
ALGEMEEN: In de tiental jaren dat wij nu op de Franse wateren varen zijn wij veel Peniches, kleine vrachtschepen en hotelboten, tegengekomen met de bekende "frechinet" afmetingen.
De kanalen in Frankrijk behoren tot de z.g. Klasse 1 categorie, d.w.z. dat de schepen maximaal 38,5 lang mogen zijn , 5 m breed en een maximale diepgang mogen hebben van 2,20 m. De tonnage bedraagt ca 350 ton .
Of te wel de inhoud van ongeveer 14 vrachtwagens of ca 10 spoorwagons.
Dit type schepen worden in Nederland een "spits" genoemd en in Frankrijk "Peniche".
De Franse kanalen zijn echter niet meer dan !.80 m diep en meestal nog minder, zoals bijvoorbeeld het Canal du Midi, welke zelfs maar 1,60 diep is . Dit komt door de jarenlange slecht onderhoud. Men ziet er zelden of geen baggerschepen.
Vooral dit soort vrachtschepen zijn zeer in aantallen verminderd.Men komt ze nog veel tegen in de buurt van Parijs , waar nog vrij veel transport plaats vindt tussen de fabrieken en de graansilo"s naar de afnemers in Parijs en omgeving.
Op andere kanalen vindt men nog wat beperkte vaart op de kanalen waarvan de laad- en losplekken op een niet al te grote afstand van de grote rivieren liggen . Veel graan in de nazomer. verder nog wat ertsen en andere staalprodukten vanaf de Rijnhavens het binnenland in. Verder ook nog wat kunstmest.
Op het Canal de Bourgogne , Het Canal du Centre /Can de Loire ziet men nog wel eens peniches met boomstammen voor de papierindustrie.
Hotelschepen, meestal omgebouwde vrachtpeniches, ziet men varen op het Canal de Bourgogne, Can du Centre/Can de Loire en op het Canal du Midi.
Men zal ze ook verder wel vinden rondom Parijs , maar dan meestal als Party schip.
In St.Jean de Losne, gelegen op de kruising van de Saone, Canal de Bourgogne, Can du Centre en Canal Rhone au Rhin -Sud ( Canal de Doubs) vindt veel om- en verbouw plaats.
Dit plaatsje is van oudsher een belangrijke binnenvaarthaven aan de Saone geweest en heeft dan ook een grote binnenvaart haven voor schepen welke vroeger werden opgelegd en/of schuilden voor de sterke stroom en/of ijsgang in de winter . Verder heeft men er een droogdok waar drie peniches tegelijkertijd in kunnen. Nu liggen er twee marina's
Door de economische situatie van de laatste tijd is er in de "passagiersvaart" flink de klad gekomen. Wij zijn benieuwd wanneer dit weer aan gaat trekken.
Echter door de drastische bezuinigingen van de Franse Staat op de onderhoud van de kanalen wordt het voor zowel de vrachtpeniches als de hotelboten steeds moeilijker om te blijven varen.
Sluizen laten het steeds vaker afweten en de diepte van de kanalen worden al jaren niet meer op het goede peil gehouden. Drempels van 1.20 m of minder onder de sluis komt regelmatig voor.
In de zomer van 2011 was het Canal de Vosges voor bijna twee maanden afgesloten in july en augustus. Dit vanwege het herstellen van een sluismuur welke was ingestort en de te lage waterstand in het hoogste kanaalpand door zware lekkages. O.a. bij het aquaduct op het toevoerkanaal bij Epinal .
Voor vrachtschepen geldt bovendien het probleem dat zij al jaren niet meer kunnen concurreren tegen de Spoorwegen en op korte afstand met het wegtransport.
Best jammer,want het is altijd weer een imponerend gezicht om deze schepen te zien varen op de kanalen met de vele vernauwingen , lage bruggen en tunnels.
Op de grote rivieren de Rhone en de saone van Fos sur Mer aan de Middellandse Zee tot St jean de Losne op de saone , welke behoren tot de klasse Vb kunnen schepen varen van 3200 tot zelfs 600o ton.
De diepgang op de grote rivieren in het zuiden bedraagt ca 3,50 m. Tussen Chalons sur saone en St.Jean de Losne loopt dit terug naar slechts 2,50 m.
met weinig water aan het einde van de zomer moet men zelfs rekening houden met slechts een diepte van 1,80 m. In het voorjaar , als de sneeuw in de bergen gaat smelten worden hier en daar stuwen open gezet en vaart men zelfs over de stuwen heen. Dat zelfde gebeurt soms ook in het Noorden. de stroom kan dan ook wel toenemen tot wel ca 10 km per uur.
DE TYPE SCHEPEN :
De
schepen welke men hier kan tegenkomen zijn :
Uiteraard
de bovengenoemde spits /peniche
Andere
schepen welke hier te zien zijn , behoren tot de klasse “Campinois”
of te wel de “Kempenaar” . L 50 m, Br. 6.60 ,D 2.20 en
een tonnage van 550 ton. Deze zijn ook veel te zien rondom Parijs.
Verder
ziet men hier een nog wat groter schip, de z.g. Dortmunder:
L 67 m, B 8,20, D 2.50 Tonnage 900 ton of te wel 36 vrachtwagens.
Varen veel graan en kunstmest.
Nog
weer heel wat groter zijn de schepen met een tonnage van ca 3000
ton. Deze zijn 110 m lang en 11.40 breed. Dit heeft te maken ,
dat de sluizen op de Rhône en de Saône , welke 12 m breed zijn en
ca 180 m lang, Behalve echter de laatste sluis op de Rhône bij Port
Louis , deze is maar 120 m lang omdat men de constructie van een
klapbrug over de sluis heeft gebouwd. Hier kunnen de schepen
binnendoor naar Marseille.
Deze
afmetingen hebben ook de Hotelschepen, hier ook wel “Cruise”
schepen genoemd op de grote rivieren. Deze hotelschepen varen ca
100 passagiers. Opvallend veel Amerikanen en Duitsers. Zij zijn
gelijk aan die welke men op de Rijn ziet varen.
Andere
soorten schepen op deze grote rivieren , welke ook te vinden zijn
tussen Parijs en “het Kanaal “zijn :
Het
“Autoschip” voor vervoer van voertuigen , deze heeftde
volgende afmetingen : L 110 m B 11.30 en D 2.50 en heeft een
capaciteit van 600 voertuigen
Het
“Ro.Ro schip”. waarbij vrachtwagens en losse trailers
en soms ook Campers vanaf een kade op en af het schip worden gereden
. Vergelijkbaar met de ferries in het kanaal van Dover en op de
Noord- en Oostzee. Afmetingen: L 110 m B 11.30 en D 2,50 .
Het
“Tankschip “voor het vervoer van allerlei soorten
vloeibare ladingen , meestal aardolieproducten en vloeibaar gas. Deze
schepen hebben de afmetingen : L 110 m, B 11.4 D 3,50 m. en een
volume van ca 120 tankwagens.
NL TJALK HENDRIKA CELINA
Het
“Containerschip” , steeds meer in opkomst tussen grote
steden zoals Lyon, Chalons sur saone en in het Noorden bij Parijs op
de Seine . Afmetingen : L 110 m B .11.40 D 3.00 Zij hebben
een capaciteit van ongeveer 200 teu .( een teu = container met een
lengte van 20 “voet” en een “voet” is weer ongeveer 30.5 cm.
Kunt U het nog volgen ? .
Peniche wringt zich door Chagny. |
Opvallend
zijn op de Rhône de Nederlandse ” Kruiplijn coasters” ,
meestal onder een goedkope vlag, welke hun stuurhuis op een
schaarlift hebben staan . Deze laten ze zakken om onder de viaducten
te kunen varen , maar dan nauwelijks uitzicht hebben . Zij varen dan
op de zijspiegels onder deze bruggen/viaducten door.
Deze
schepen varen in dit gebied tussen Middellandse zeehavens en de grote
steden langs de rivieren in het Zuiden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Schepen op Franse wateren
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 2
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 2
.Peniches als Hotelboot in de wilde vaart
Onder “wilde”
passagiersvaart verstaan wij kleine zelfstandige ondernemers
welke via kleine reisbureaus, met name in UK en Duitsland en internet
, passagiers proberen te paaien voor een reis op de kanalen en/of
rivieren. Meestal laat men de passagiers de keus. Dit systeem is te
vergelijken met het z.g. “Bed en breakfast “systeem in huizen op
het platteland. Hard werken en weinig inkomsten. Meestal is het puur
een hobby.
Het
lateral Canal de la Garonne van Toulouse naar de Garonne (
Bordeaux) is helemaal recht en ca 100 jaar later gebouwd dan le
Canal du Midi . Hoewel er diverse leuke plaatsen langs dit kanaal
liggen , zoals Toulouse, Castelsarrasin , Moissac, Montech en Buzet
vindt men hier weinig hotelvaart. Een enkele “wilde” vaarder
komt men er wel tegen ,ondanks de wat bredere en hogere bruggen en
een diepte van ca 1,70 m. Kwa omgeving is de schoonheid van het
landschap minder dan in de Midi, maar wel weidser en meer open.
Ook
op het Canal du midi” vindt men wel een aantal hotelboten, met
name in de “wilde vaart”. Het is daar erg mooi om te varen. Leuke
stadjes, mooie omgeving en ( bijna) altijd mooi weer. Echter de
geweldige drukte van de duizenden huurboten gooit veel roet in de
planning van de hotelschepen. Daarom ziet men er niet veel. ..
Niagara ,wilde hotelvaart |
De tunnel van Pouilly in het Canal de Bourgogne mijdt men echter zoveel mogelijk. Dit vanwege de geringe hoogte van ca. 2.50 in de zijden op 6 meter breedte. Zonder schade varen valt niet mee in deze 3333 meter lange tunnel.
Verder naar het Noorden op de petit Saone en Canal de Vosges, ziet men er in de hoogzomer één a twee in de week.
In het najaar ziet men er een aantal terugvaren naar o.a.Nederland.
Verder naar het Noorden op de petit Saone en Canal de Vosges, ziet men er in de hoogzomer één a twee in de week.
In het najaar ziet men er een aantal terugvaren naar o.a.Nederland.
Veel van deze wilde hotelboten dienen in de winter als huis voor de opvarenden, meestal een echtpaar.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Schepen op Franse wateren
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
PENICHES ALS HOTELBOOT IN DE LIJNVAART
DEEL 3
Onder “Lijnvaart”
verstaan we hotelboten , welke de hele zomer op een vast traject
heen
en weer varen.
Meestal behoren er meerdere schepen tot één
maatschappij of reisorganisatie .
Deze schepen zijn over het algemeen erg luxe en hebben behalve een schipper met
een
dekmaat , een kok, een koksmaat/bediende en een algemene bediende
aan boord. Bovendien hebben zij debeschikking over een luxe busje
met chauffeur om de
passagiers naar Musea en Caves te rijden.
En van
het station of vliegveld te halen/ brengen. Er zijn al schepen
uitgerust
met een zwembad enze hebben allemaal een airco aan boord.
De kombuis is meestal groot en
zeer luxe. s. Avonds wordt de salon
soms ingericht als een disco.
praktisch elk bruggetje op het kanaal uit de jaren 1750-1800
stamt en de de
breedte 5.10 m bedraagt en de hoogteniet meerdan 3.30-350.m is het varen
voor deze schepen niet gemakkelijk. Men ziet er daarom niet veell meer varen in dit
gebied.
breedte 5.10 m bedraagt en de hoogteniet meerdan 3.30-350.m is het varen
voor deze schepen niet gemakkelijk. Men ziet er daarom niet veell meer varen in dit
gebied.
De vaart op het
Canal du Midi wordt bovendien erg belemmert door de
tweeduizend huurboten welke in dit gebied rondvaren en soms lange wachtrijen
veroorzaken voor de meertrappensluizen.
tweeduizend huurboten welke in dit gebied rondvaren en soms lange wachtrijen
veroorzaken voor de meertrappensluizen.
Het was in 2008 zo
druk dat de wachttijd bij de trap van Beziers ruim 1 ½ dag
bedroeg en er soms enige tientallen huurboten voor de sluizen lagen te wachten.
Soms wel twee dik. Dan wordt het bijnaonmogelijk voor deze peniches om
te passeren. Bovendien werd op deze huurboten niet altijdbegrepen dat
men ruimte en voorrang moet geven aan de commercie.
bedroeg en er soms enige tientallen huurboten voor de sluizen lagen te wachten.
Soms wel twee dik. Dan wordt het bijnaonmogelijk voor deze peniches om
te passeren. Bovendien werd op deze huurboten niet altijdbegrepen dat
men ruimte en voorrang moet geven aan de commercie.
Irritatie allom .
Scheldpartijen waren geen uitzondering.
Voor ons was dit de
voornaamste reden om uit dit gebied te vertrekken , ondanks het
vele mooie weer.
vele mooie weer.
Dus geladen
peniches zie je er al helemaal niet meer in dit gebied. De meeste
omgebouwdepeniches tot hotelboten steken ongeveer 1.20- 1,30 en daarom zie je
deze nog wel. Geladen peniches steken meestal ca 1.80 of meer.
De diepte in dit kanaal is echter maar 1.50-1.60 m. Dus deze vaart is
door de drukte en de diepte van dit kanaal bijna onmogelijk geworden.
omgebouwdepeniches tot hotelboten steken ongeveer 1.20- 1,30 en daarom zie je
deze nog wel. Geladen peniches steken meestal ca 1.80 of meer.
De diepte in dit kanaal is echter maar 1.50-1.60 m. Dus deze vaart is
door de drukte en de diepte van dit kanaal bijna onmogelijk geworden.
In het vroege
voorjaar en het zeer late najaar ziet men nog wel eens een half
beladen peniche bij gebrek aan andere lading.
Het is dan helemaal sappelen geblazen voor je broodje.
beladen peniche bij gebrek aan andere lading.
Het is dan helemaal sappelen geblazen voor je broodje.
Hotelboot
“ L'ímpressionniste” ,
behorende tot dezelfde
groep als de“Properity”
komt eveneens de haven
van Pont d Ouche binnen.
“ L'ímpressionniste” ,
behorende tot dezelfde
groep als de“Properity”
komt eveneens de haven
van Pont d Ouche binnen.
Deze haven is
belangrijk op
dit traject tussen Dijon en de
grote
dit traject tussen Dijon en de
grote
Tunnel van
Pouilly. Het
haventje ligthalverwege.
Dus de ene week ziet men
haventje ligthalverwege.
Dus de ene week ziet men
de boten zuidwaarts varen
en de ander week noordwaarts.
en de ander week noordwaarts.
Men doet er namelijk een
week over om dit traject in één richting te varen.
week over om dit traject in één richting te varen.
Op het kanaal van
Bourgondie
varen een zevental hotelboten tussen Dijon en
varen een zevental hotelboten tussen Dijon en
de grote
tunnel van Pouilley Maximaal 6 a 8 passagiers. 3 a 4 sterren met
een
crew van ca 5 personen.
De tunnel van
Pouilly is op 5 meter breedte maar ca 2.70 hoog .
Op de totale
breedte van 6 meter nog een halve meter minder.
Dit levert te veel
problemen op voor deze hotelboten.
De schade zou tegroot zijn aan
de bovenkant .
De luxe op deze
schepen gaar steeds verder om maar klanten te trekken.
Dit hotelschip
is zelfs al voorzien van een zembad van 6 bij 3 meter.
Ook de
reisbusjes welke worden gebruikt om de klanten van het vliegveld of
station
te halen , als mede voor transport naar musea en cave worden
als
maar luxer . Vliegtuigstoelen, barretje en airco.
Hotel boot “Properity”, behorende tot een grotere maatschappij met
meerder boten in Frankrijk
Vaart ophet kanaal van
Bourgondie
tussen Dijon en de
tunnel van Pouilly .
Het zwaait hier rond in Pont
d' Ouche.
Vaart met maximaal 8
passagiers.
En een bemanning van 5
koppen.
meerder boten in Frankrijk
Vaart ophet kanaal van
Bourgondie
tussen Dijon en de
tunnel van Pouilly .
Het zwaait hier rond in Pont
d' Ouche.
Vaart met maximaal 8
passagiers.
En een bemanning van 5
koppen.
Er worden niet
alleen oude
peniches omgebouwd. Er
vindt
ook nieuwbouw plaats .
peniches omgebouwd. Er
vindt
ook nieuwbouw plaats .
De uitrusting aan
dek
is meestal
allemaal roestvrij staal.
De loopplank wordt
hydraulisch uitgeschoven. Uiteraard uitgerust met full airco en zeer grote bars.
is meestal
allemaal roestvrij staal.
De loopplank wordt
hydraulisch uitgeschoven. Uiteraard uitgerust met full airco en zeer grote bars.
De hotelschepen
hebben zowel in de breedte als in de lengte hun beperkingen
van Frechinet. In de hoogte past men allerlei kunstgrepen toe om zoveel
mogelijk ruimte te creëren. De bruggen zijn ca 3,50 hoog. Tijdens het varen wordt
het stuurhuis zoveel mogelijk afgebroken en desnoods het stuurwiel, welke
soms boven het dekhuis uitsteekt , er even afgehaald en vervangen door een
klein stuurwieltje.
van Frechinet. In de hoogte past men allerlei kunstgrepen toe om zoveel
mogelijk ruimte te creëren. De bruggen zijn ca 3,50 hoog. Tijdens het varen wordt
het stuurhuis zoveel mogelijk afgebroken en desnoods het stuurwiel, welke
soms boven het dekhuis uitsteekt , er even afgehaald en vervangen door een
klein stuurwieltje.
Handige dekmaten
zie op het laatste moment op de brug springen , erover heen
rennen en aan de andere kant weer op op het schip springen. Want deze
schepen kennen geen gangboorden.
rennen en aan de andere kant weer op op het schip springen. Want deze
schepen kennen geen gangboorden.
Op de Doubs , Het
“Canal du Rhone au Rhin” tussen de Rijn en de Saône langs
Becanson en Dole vindt men ook nog wat peniche vaart. Echter een
nauwe bedoening en veel problemen bij de sluizen welke met zeer korte
trechters, soms maar 10 meter, in de barrages zijn gebouwd. Vooral
met veel water in het voor- en najaar staan er pittige stromen.
STARTPAGINA van Varen in Frankrijk
voor andere hoofdstukken:ZIE:RECHTERKOLOM>>
sjaak Anders febr 2012
STARTPAGINA van Varen in Frankrijk
voor andere hoofdstukken:ZIE:RECHTERKOLOM>>
sjaak Anders febr 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten